Persidangan Agung Tahunan Kali Ke-54

Dec 21, 2008

Gabungan Pelajar Melayu Semenanjung baru-baru ini telah mengadakan Persidangan Agung Tahunan kali ke-54 bertempat di Institut Aminuddin Baki, Kementerian Pelajaran Malaysia,Seri Layang, Genting Highlands pada 19 dan 20 Disember 2008. Seramai lebih kurang 400 perwakilan hadir menyertai persidangan tersebut. Urusetia pula terdiri daripada Universiti Islam Antarabangsa (UIAM), Kolej Islam Antarabangsa dan GPMS Cawangan Wangsa Maju.

*urusetia yang terlibat

Persidangan kali ini memberi impak yang besar kepada setiap ahli kerana buat julung kalinya perjuangan bangsa yang sekian lama di junjung, diimbas kembali di mana bermulanya semangat juang yang tinggi demi bangsa tercinta dibina. Bersesuaian dengan tempat berlangsungnya Persidangan Agung Tahunan kali ke-54 ini, Institut Aminuddin Baki telah dipilih dan dianggap pentas paling bersejarah kerana Aminuddin Baki merupakan pengasas utama Gabungan Pelajar Melayu Semenanjung (GPMS).

*Isteri kepada Allahyarham Aminuddin Baki

Persidangan kali ini juga menyaksikan pertemuan pejuang-pejuang bangsa yang baru dengan yang lama,yang tua juga yang muda. Ia dirasmikan oleh Dato' Saifuddin bin Abdullah. Pada persidangan kali ini, GPMS juga telah menghargai pejuang-pejuang bangsa terdahulu dengan penganugerahan Anugerah Adiwangsa kepada pejuang yang terlebih dahulu membina empayar Melayu yang gah di nusantara. Antaranya Allahyarham Aminuddin Baki, Abdullah Majid dan ramai lagi tokoh-tokoh GPMS yang sentiasa setia dan mereka jugalah yang memulakan rentak memelihara Melayu sebangsa dan seagama.





Berjalan ke hutan mencari kayu
Duri tajam terhiris ke tangan
Berdiri megah bangsa Melayu
Sejarah dahulu dilupa jangan



0 komen:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

  © BLOG DESIGN Inspiration by YiE@Art Effects StuDiOs 2011

Back to TOP